درمان اتیسم موسسه گنجینه

۴ بازديد

روش های درمان اتیسم در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم بدون توجه به سن تشخیص اختلال، سودمند میباشند. افراد در هر سنی، در هر سطحی از توانایی اغلب می توانند پس از مداخلات به خوبی طراحی شده و استفاده از روش های درمان اتیسم پیشرفت نمایند. هرچند تشخیص در سنین پایین و بکارگیری روش های درمان اتیسم ، نتایج بهتری خواهند داشت.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمان استاندارد واحدی جهت اختلال طیف اوتیسم (ASD) وجود ندارد. اما روش های درمانی و حمایتی متنوعی جهت کمک به کاهش علائم و به حداکثر رساندن توانایی های فرد مبتلا به اتیسم وجود دارد. از جمله این موارد، رفتار درمانی، رویکردهای رشدی-تکاملی تا استفاده از داروها در درمان اتیسم جهت برخی علائم همراه و درمان های جایگزین را در درمان اتیسم می توان نامبرد .

افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم در صورت دریافت انواع درمان اتیسم و مداخلات طراحی شده مناسب، شانس برخوداری و بکارگیری تمامی توانایی ها و مهارت های خود را میتوانند داشته باشند. اگرچه مؤثرترین نوع درمان اتیسم و مداخلات آن ممکن است بسته به نیاز خاص، برای هر فرد متفاوت باشد. معهذا، اکثر افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم از برنامه های طراحی شده مناسب و سازمان یافته تخصصی، بهترین نتیجه را میگیرند. در برخی موارد، درمان اتیسم می تواند تا حد زیادی علائم را کاهش داده و به افراد مبتلا به اتیسم در انجام  فعالیت های روزانه کمک نماید .

مداخله رفتاری فشرده زودهنگام

توانبخشی و به خصوص کاردرمانی و گفتاردرمانی اصلی ترین بخش درمان اتیسم است.

کودکان اتیسم بایستی زیرنظر متخصص روانپزشک باشند تا در صورت نیاز به دارو، داروی مناسب دریافت کنند.

نشانه های اولیه(شیرخوارگی)

هرچند بسیاری از نشانه های دلالت کننده بر وجود اختلال اتیسم از سنین ۱۸ماهگی تا شش سالگی بوضوح آشکار می شوند، اما ممکن است بسیاری از آنها در سنین ۱۲تا۱۸ماهگی و یا قبلتر از آن آشکار شوند.

برخی از این نشانه ها در زمینه های مختلف به شرح زیر می باشند.

 

مهارتهای ارتباطی کودکان اتیسم

  • تا ۱۲ ماهگی هنوز در آنها ژستهایی از قبیل چنگ زدن، اشاره کردن و تکادن دادن دست مشاهده نمی شود.
  • تا ۱۶ ماهگی هنوز قادر به بیان یک کلمه نمیباشند.
  • تا ۲۴ ماهگی هنوز قادر به بیان عبارات دو کلمه ای نیستند.

 

مهارتهای اجتماعی کودکان اتیسم

  • لبخند اجتماعی و حالت انتظار برای در آغوش گرفته شدن در برخورد با دیگران در آنها وجود ندارد.
  • تماس چشمی غیرعادی یا کمتر از حد معمول در آنها آشگار است.

معنای نشانه های رفتار اجتماعی مانندچشمک زدن، شکلک درآوردن و دالی دالی را درک نمیکنند.

زل زدن، برگرداندن سر، تعقیب دیگران و تولید صداهایی از سر هیجان در آنها مشاهده نمیشود.

 

نشانه ها در سنین پیش از دبستان

در زمینه رفتاری

  • قشقرق های طولانی و دشوار دارند.
  • بدون دلیل آشکار میخندند یا گریه میکنند.
  • دلبستگی های غیر معمول مانند علاقه افراطی به یک موسیقی، اسباب بازی و یا وسیله ای خاص در منزل و انجام رفتارها و حرکات کلیشه ای مانند تکان دادن بدن و حرکاتی مانند بال زدن دستها دارند.
  • در انطباق با تغییرات محیط مانند تغییر مکان غذا خوردن، مکان خوابیدن و یا طراحی داخل منزل مقاومت می کنند.
  • بیقراری و بیش فعالی دارند.

 

مهارتهای ارتباطی و زبان

  • در ۱۲ ماهگی زمانیکه او را با نام صدا میزنند جواب نمیدهد.
  • لغاتی که قبلا استفاده کرده اند را از دست میدهند.
  • ممکن است به صداهای مشخصی واکنش نشان دهند.,اما صدای انسان را نادیده بگیرند.
  • در انجام و درک ژستها و اشارات مشکل دارند.

 

مهارت های اجتماعی

  • وقتی با آنها صحبت میکنید جای دیگر را نگاه میکننند و به افراد پیرامون توجهی نشان نمیدهند، یا توجه بسیار کمی به آنها دارند.
  • پاسخی به لبخند والدین و یا دیگر نزدیکان نمیدهند.
  • علاقه ای به بازی با کودکان دیگر نشان نمیدهند.
  • بنظر میرسد اغلب در دنیای خود به سر میبرند.
  • پاسخی به تظاهرات صورت یا واکنشی به احساسات آدمهای دیگر نمیدهند.

 

بازی در کودکان اتیسم چگونه است؟

  • فاقد قدرت تخیل در بازی بوده و یا به میزان اندک از آن استفاده می کنند.
  • آغازگر فعالیت یا بازی با دیگران نیستند.
  • با ابزارهای محدود و مشخص بازی می کنند.
  • به جای استفاده از کل یک وسیله بازی، تنها با اجزای آن بازی می کنند.

بازی در کودکان اوتیسم



منبع: موسسه گنجینه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.